• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62880
+
-

توسعه شهری درآذربایجان غربی  بدون پژوهش‌های زمین‌شناسی

هیچ یافته زمین‌شناسی و شتاب‌نگاری در توسعه شهری و روستایی استان انجام نشده است

آذربایجان غربی با وجود این‌که منطقه زلزله‌خیزی است، هیچ یافته زمین‌شناسی و شتاب‌نگاری‌ای که این استان را به سمت چگونگی توسعه شهری و روستایی مناسب هدایت کند، وجود ندارد. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با بیان این مطلب اظهار کرد: یافته‌های علمی در حوزه زمین‌شناسی و لرزه‌نگاری باید تعیین‌کننده سیر توسعه و گسترش شهرها باشد. بر این اساس در شورای فنی استان استفاده بهینه از بحث‌های زمین‌شناسی، شتاب‌نگاری و لرزش‌نگاری مد نظر قرار گرفته و در مقوله شهرسازی و سدسازی نیز به این امر باید برخورد و دید علمی‌تری داشته باشیم. 

«پیمان آرامون» افزود: با بیان این‌که چند شهرک در ارومیه روی گسل یا روی مصالح نامرغوبی هستند، عنوان کرد: یافته‌های ما در حوزه زمین‌شناسی، لرزش‌نگار و شتاب‌نگار باید مشخص کند ارومیه و شهرهای دیگر استان به کدام سمت باید رشد و توسعه داشته باشند. 

آرامون از تصمیم کارگروه مخاطرات زلزله در آذربایجان غربی مبنی بر خارج کردن ۳۸ شتاب‌نگار قدیمی به خارج محوطه خبر داد و گفت: زیرسازی و آماده‌سازی ۱۲ شتاب‌نگار دیگر در شهرستان‌ها از دیگر تصمیماتی بود که اتخاذ و مقرر شد اقدامات لازم برای مکان‌یابی و اقدامات اولیه انجام شود. 


تدوین برنامه جامع کاهش تصادفات 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین از تدوین برنامه جامع عملیاتی کاهش تصادفات خبر داد و گفت: این برنامه در قالب برنامه‌های عملیاتی یک، 2 و 5 ساله در استان تهیه می‌شود. آرامون افزود: برنامه جامع عملیاتی تاکنون وجود نداشته و دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به صورت جزیره‌ای در این خصوص اقداماتی را انجام داده‌اند.  

وی افزود: در قالب این برنامه جامع باید برنامه‌های عملیاتی و اجرایی با شرح وظایف دقیق مشخص و تعیین شود. در حوزه آموزش اعتباراتی در اختیار دهیاری‌ها و شهرداری‌ها وجود دارد که می‌توان برای کاهش تصادفات جاده‌ای تدابیری اندیشید و برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی عمومی طراحی و پیاده کرد. 

این مسئول با بیان این‌که درباره فرهنگ‌سازی برای کاهش تصادفات اقدامات خاصی صورت نگرفته، عنوان کرد: در این خصوص نباید فقط به یک بار مصاحبه و ارائه گزارش اکتفا کرد؛ فرهنگ‌سازی نیاز به تکرار و تمرین دارد تا در مردم نهادینه شود. 

آرامون با اشاره به آمار بالای تصادفات جاده‌ای بیان کرد: برخورد جدی با متخلفان، فعال شدن بیش از پیش شورای ترافیک در شهرستان‌ها، ممنوع بودن فروش جمع‌آوری محصولات باغی در حریم راه‌ها، رصد ماهانه تصادفات و تلفات جاده‌ای، ارائه گزارش در این خصوص و تعریض برخی راه‌های جاده‌ای از مواردی است که برای کاهش تصادفات باید انجام و بیش از پیش رعایت شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید